Slechts weinig mensen weten het: Er is bijna niets in ons dagelijks leven dat niet is geleverd, verwerkt of verplaatst door thyssenkrupp Materials Services. De auto waarin we rijden, het gebouw waarin we werken, de apparatuur waarmee we de dingen maken die we elke dag gebruiken.
Dag in, dag uit, helpen onze materialen en diensten meer dan 250.000 klanten wereldwijd om hun kernactiviteiten uit te voeren - in precies de juiste kwaliteit, op precies het juiste moment. Maatschappelijke en geopolitieke trends beïnvloeden de behoeften van onze klanten.
"De eisen van onze klanten veranderen voortdurend, vooral tegen de achtergrond van wereldwijde spanningen en omwentelingen en slinkende hulpbronnen. Het is onze taak om oplossingen te vinden voor deze behoeften", zegt Martin Stillger, CEO van thyssenkrupp Materials Services. Wij zien drie trends die de richting zullen bepalen: Nearshoring, veerkrachtige toeleveringsketens en duurzaamheid. De redenen voor deze ontwikkelingen zijn talrijk. Het recente verleden - gekenmerkt door torenhoge grondstofprijzen, lockdowns en vertragingen bij leveringen als gevolg van de Covid 19 pandemie en de oorlog in Oekraïne - heeft ze dramatisch versneld. Het gevolg is dat al onze dagelijkse activiteiten steeds meer gebukt gaan onder onzekerheid, minder mogelijkheden om te plannen en stijgende kosten.
Onzekerheid beheren is een complexe onderneming. In het verleden hielden bedrijven zich bij het ontwerpen van hun productie- en toeleveringsketens bezig met één ding: kostenefficiëntie. Dit zal altijd een belangrijke overweging blijven. Toch buigen veel bedrijven zich momenteel over nearshoring. Hierachter zit de zoektocht naar alternatieve of extra productielocaties en leveranciers in hun thuisregio's, voornamelijk Europa en Noord-Amerika. De behoefte aan lokale voorraden zal dus toenemen. Wij zijn ideaal geplaatst om aan deze vraag te voldoen: Wij beschikken over een breed netwerk van strategisch verspreide logistieke en magazijnlocaties in Europa en Noord-Amerika. Daardoor houden wij de vinger aan de pols van de tijd. Studies1 tonen aan dat fabrikanten weer steeds meer vertrouwen op lokale productie en opslag om onafhankelijker van externe invloeden en duurzamer te worden. Kortere materiaalroutes, betrouwbare partnerschappen en een sterk netwerk bieden hiervoor de juiste oplossingen.
De druk op wereldwijde supply chains is altijd al enorm geweest - ook in het verleden hebben gelegenheden als natuurrampen of handelsoorlogen voor verstoringen gezorgd. De dynamiek is echter sterk toegenomen. Als gevolg daarvan houden bedrijven zich steeds meer bezig met de vraag hoe zij hun toeleveringsketens veerkrachtig kunnen maken. We zullen externe verstoringen nauwelijks kunnen beïnvloeden. Maar we kunnen wel beïnvloeden hoe we ermee omgaan. Wij bouwen nu al digitale toeleveringsketenoplossingen voor onze klanten door een big data-beeld te genereren dat alle bouwstenen in de toelevering van materialen vastlegt, een hoge mate van transparantie waarborgt en dus aanpassingen in real time mogelijk maakt zodra die nodig zijn. En de vraag naar dergelijke oplossingen groeit gestaag. Onderzoek2 bevestigt dat bedrijven steeds meer belang hechten aan het verbeteren van hun planningsnauwkeurigheid. Bij thyssenkrupp Materials Services is dit precies waar wij om de hoek komen kijken met oplossingen zoals pacemaker®, onze op AI gebaseerde supply chain-oplossing.
Tot slot staat de kwestie duurzaamheid hoog op de agenda van zowel onze klanten als onszelf. Duurzaamheid is al lang meer dan een trend en wordt niet alleen gedreven door de doelstelling van de Europese Unie om in 2050 klimaatneutraal te zijn en de stijgende kosten voor het compenseren van CO2-uitstoot, maar vooral ook steeds meer door ons eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Om aan de uiteenlopende eisen te voldoen, beschouwt een groot deel van de klanten duurzaamheid nu al als een van de belangrijkste aankoopargumenten voor de komende jaren, zo blijkt uit onze enquêtes. Bedrijven investeren in bedrijfsmiddelen die hen helpen om klimaatneutraal te werken en zijn ook bereid hogere prijzen te betalen voor milieuvriendelijke producten. In deze context verandert de circulaire economie het hele marktlandschap, aangezien afval bijvoorbeeld een waardevolle grondstof wordt. Wij willen onze klanten ondersteunen bij het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen met slimme oplossingen en producten met een lage uitstoot. Om dit te bereiken hanteren wij een holistische benadering van duurzame ontwikkeling, d.w.z. ecologische, economische en sociale - en gaan wij zelfs verder dan de internationaal erkende ESG-normen. Met ons duurzaamheidsmanifest "BEYOND" hebben wij deze richtlijnen aangevuld met punten die van centraal belang zijn voor ons, onze klanten en dus het succes van ons bedrijf.
De wereld van de productie is uiterst complex. Met de juiste aanpak hebben we het potentieel om de toelevering van materialen duurzaam en de toeleveringsketens veerkrachtig te maken. Bij thyssenkrupp Materials Service geven we vorm aan de materiaalbusiness van de toekomst.
1) Ongeveer 79% van de autofabrikanten in de VS richten zich op onshoring of nearshoring volgens Fictiv, "State of Manufacturing Report, 2021", 58% van de Duitse fabrikanten verhogen hun voorraden volgens het DIHK Supply Chain Report 2022 & Bertelsmann Foundation "Democracy under pressure" en voor 83% van de Amerikaanse fabrikanten werd duurzaamheid al in 2021 steeds belangrijker, zoals ook blijkt uit het "State of Manufacturing Report".
2) Volgens de studie "Digital Transformation in Supply Chain Planning: 2021" van de Council of Supply Chain Management Professionals heeft het verhogen van de planningsnauwkeurigheid voor 40% van de bedrijven een hoge prioriteit.