In Veghel is de afgelopen maanden hard gewerkt om het nieuwe cassettemagazijn van thyssenkrupp Materials Nederland B.V. te installeren en te vullen met materiaal. Inmiddels liggen er in dit volautomatische magazijn, dat in totaal 2.650 cassettelocaties telt, zo’n 1.500 verschillende soorten en afmetingen materiaal opgeslagen. Door ‘de hoogte in te gaan’ is op 1.400 m2 maar liefst zo’n 15.000 m2 aan magazijnoppervlak gecreëerd. Een miljoenenproject, waarmee thyssenkrupp niet alleen heeft geïnvesteerd in een betere en snellere logistieke service naar haar klanten, maar ook in de toekomst. Het magazijn is namelijk ook al voorbereid op Industrie 4.0.
Marijn van Asperen - Commercieel Directeur en Marketing Manager Bob Adams, zijn terecht trots op deze mijlpaal die een forse investering vergde. Dit vereist visie, maar ook lef, want de staalprijzen staan de laatste jaren immers onder druk als gevolg van een overcapaciteit bij de productiebedrijven, import van goedkoop staal uit China en tot slot een afgenomen vraag in bepaalde branches. Zo hebben de olie- en gas gerelateerde bedrijven het erg moeilijk en wordt door de lage olieprijs al twee jaar nauwelijks meer geïnvesteerd in nieuwbouw. Maar inmiddels zijn er ook alweer verschillende branches aan het herstellen, zoals de constructiesector en daar profiteert thyssenkrupp direct van als een van de grootste leveranciers van staal, RVS en aluminium producten.
thyssenkrupp is een enorm concern dat wereldwijd 150.000 medewerkers in dienst heeft en als fabrikant van stalen en roestvaststalen platen en groothandel in staal, RVS en aluminium actief is in meer dan zeventig landen. Daarnaast bouwt een andere divisie de bekende thyssenkrupp liftsystemen en is er bijvoorbeeld een tak die zich richt op de productie van onderdelen voor de automobielindustrie. thyssenkrupp Materials Nederland (kortweg tkMN) is een service groothandel in lange en platte walsstaal producten, buizen, constructie- en blankstaal, lange en platte RVS producten, ‘specials’, industriële kunststoffen en non-ferro producten waaronder aluminium, koper en messing.
Marijn van Asperen zegt hierover: “We zijn in Nederland actief vanuit acht locaties. Twee daarvan hebben grote magazijnen. De overige vestigingen zijn vooral verkoop- en servicekantoren. We vinden het namelijk belangrijk om dicht bij de klant te zitten. Het hoofdkantoor staat in Veghel en heeft met zo’n 40.000 m2 aan oppervlak de grootste (klantspecifieke) voorraad, die na de ingebruikname van het nieuwe cassettemagazijn verder is uitgebreid. Daarnaast is er een 24.000 m2 grote voorraadhoudende vestiging in Zwijndrecht, die gespecialiseerd is in constructie- en blankstaal en ook bewerkingen als zagen tot rond 1.300 mm aanbiedt. Met een aparte certificatenafdeling kunnen zij bovendien de traceability van de producten waarborgen. Behalve een compleet assortiment in staal, RVS en non-ferro, bieden we in Veghel verschillende bewerkingen, waaronder op maat zagen, plasma- en autogeensnijden van platen en stralen en meniën, zodat de door ons exact op het juiste moment (en hoeveelheid) afgeleverde pakketten probleemloos in het productieproces van de klant opgenomen kunnen worden. Ontzorgen noemen wij dat. Uiteraard kunnen we ook snel putten uit de verschillende centrale magazijnen van thyssenkrupp in Duitsland en in andere landen, waardoor het wel heel gek moet lopen als we onze klanten niet kunnen leveren wat ze nodig hebben.”
“We verkopen onder andere balkmateriaal, plaatmateriaal, smeedwerk en naadloze buis,” vertelt Bob Adams over het assortiment. “Marijn had het al over ontzorgen. Dit is denk ik wel onze belangrijkste missie voor de komende jaren. Want als materiaalleverancier kun je je tegenwoordig niet meer beperken tot ‘just that’. Iedereen kan een bundel stalen balken leveren, maar dat is wat ons betreft niet voldoende. Samen met de klant willen wij de totale keten efficiënter maken. Dat betekent dat als de klant vraagt of een materiaal ook gehard aangeleverd kan worden, dat wij dan geen nee zeggen, maar dit gewoon aanbieden. En sterker nog; we helpen de klant bij een juiste keuze in de vorm en kwaliteit van het materiaal. Ook was het vroeger heel gewoon om een vrachtwagenlading in één keer bij een klant op de stoep te zetten. Dat gebeurt bijna niet meer. We leveren nu veel vaker in kleinere batches, zodat de klant veel minder logistieke rompslomp heeft. Wij zijn dus het verlengstuk van het magazijn van de klant. Door ons bepaalde voorbewerkingen uit te laten voeren kan het materiaal bovendien zo de productie in, wat de klant handelingen en dus tijd scheelt. Doordat wij de voorbewerkingen heel efficiënt uitvoeren, kan men hier bovendien geld mee besparen. Als voorraadhoudende groothandel moet je wel flexibeler worden. Doe je dat niet, dan ben je ten dode opgeschreven. Ook merken we dat de markt de laatste jaren veel stringenter focust op (een constante) kwaliteit. Dat heeft te maken met de toppositie van de Nederlandse metaalsector. Onze klanten bouwen in Nederland hoogwaardige producten en systemen. Daarbij worden zeer geavanceerde bewerkingsmachines gebruikt, inclusief hoogwaardige gereedschappen en dan moet het materiaal dus ook top zijn, anders bereik je geen optimale win-win situatie. Niet voor niets is thyssenkrupp een belangrijke leverancier voor de automobielsector. Hun eisen zijn enorm streng. Plaatmateriaal moet vlak, spanningsarm en constant van kwaliteit zijn, teneinde snel, goed en efficiënt bewerkt te kunnen worden in de persen en lasersnijlijnen van de kritische automobielbouwers. Ook leveren we beter verspaanbare kwaliteiten, wat de productie efficiënter maakt. Los hiervan neemt de druk op de leveringstijden nog steeds toe. Als bedrijven het drukker krijgen, worden ze ook veeleisender, maar daar weten wij wel raad mee.”
“De reden dat we miljoenen hebben geïnvesteerd in het nieuwe cassettemagazijn is dat we continu zowel onze leveringssnelheid als onze flexibiliteit willen verbeteren,” zegt Marijn van Asperen. “Klanten willen kleinere hoeveelheden vaker geleverd krijgen. We merken dit aan een enorme toename van orders uit onze voorraden. Ook neemt de diversiteit van de bestellingen toe en daar heb je flexibele logistieke systemen voor nodig. Het feit dat er ook meer vraag is naar nieuwe, hoogwaardiger kwaliteiten
betekent ook dat je een breder assortiment op voorraad moeten hebben. Maar hoe doe je dat als iedere vierkante meter al vol staat? De oplossing was dus: de hoogte in. Dan kom je uit bij een cassettesysteem dat je bovendien volautomatisch moet aansturen, want zoiets handmatig beheren is onmogelijk. We hebben in het nieuwe cassettemagazijn nu de beschikking over 2.650 cassettes met een draagvermogen van 3.500 kg elk. In totaal kan er dus 9.275 ton aan materiaal in het magazijn worden opgeslagen! De cassettelocaties worden door de computer ingedeeld, waarbij onder andere rekening wordt gehouden met de omloopsnelheid. Wil je het orderpicken immers zo snel mogelijk maken, dan moet je de ‘fast movers’ niet helemaal achteraan op de bovenste verdieping opslaan. Die houd je uiteraard zo dicht mogelijk bij de uitgang. Mede daardoor kunnen er nu 43 orders per uur worden afgewerkt. De computer weet precies waar alles ligt en uiteraard weten we tot op enkelstuks niveau wat we op voorraad hebben, wat ook is gekoppeld aan een automatisch bestelsysteem. Zodra een bepaalde minimum voorraad wordt bereikt (wat we weten zodra een bestelling van een klant wordt ingevoerd), kunnen we automatisch bij de fabriek bijbestellen.”
“De stap die we met dit nieuwe magazijn hebben gezet op het gebied van logistieke automatisering en optimalisatie, sluit ook heel goed aan op het fenomeen Industrie 4.0,” vervolgt Bob Adams. “Je ziet dat dit langzaam maar zeker meer gestalte krijgt in de markt. We gaan op den duur, als de klant dat wil, naar een koppeling van de ERP-systemen bij ál onze klanten met onze voorraadsystemen. Nu al hebben we nauwe banden met sommige klanten, waarbij we kunnen voorspellen wanneer we weer moeten leveren, gebaseerd op historische gegevens. Dat zal straks, met nóg meer koppelingen van systemen veel sneller en nauwkeuriger kunnen. Daarbij hebben we binnen het thyssenkrupp concern koppelingen met de magazijnen van andere vestigingen in Europa. Dit middels een SAP Warehousemanagement systeem. Als wij iets niet in voorraad zouden hebben kunnen we dus heel snel zien waar dit wel ligt en hoe snel we het product bij de klant kunnen krijgen. Daarmee bereiken we een zeer hoge leveringsbetrouwbaarheid en kunnen we een heel breed assortiment aanbieden."
Het nieuwe hoogbouwmagazijn, dat is gebouwd door Kasto, is een volledig gesloten systeem, waarbij in het midden een automatisch gestuurde portaalwagen over rails tussen de stellingen rijdt. Via een invoerstation worden de producten aangevoerd en door de portaalwagen in een ‘vrije cassettelocatie’ gelegd. Orderpicken kan op meerdere manieren, zoals de volgorde van picken op postcoderegio, op branche, op productgroep of op leverdatum. Hierdoor wordt dankzij de automatisering een snelheidswinst geboekt van 30 tot 40% in vergelijking met handmatig orderpicken. In de cassettes liggen alle handelslengtes tot maximaal 6 meter. Al bij het orderpicken wordt rekening gehouden met de route die de vrachtwagen gaat rijden om de verschillende bestellingen af te leveren. De indeling geschiedt op postcode en in de juiste volgorde. Om de vrachtwagen te laden haalt het Kasto magazijn de cassettes uit de schappen. Snel, slim en economisch.
“We blijven innoveren,” zegt Marijn van Asperen tot slot. “De extra ruimte die ontstond door de bouw van het cassettemagazijn hebben we onder andere benut om er in Veghel een nieuwe zaaglijn bij te zetten. Ook hebben we een deel van de extra magazijnruimte gevuld met hoogwaardigere staalkwaliteiten als S355 in balken, warme profielbuizen en gelaste ronde buizen. Daarnaast blijven we onze services verder uitbreiden. Zo hebben we per 1 juli jl. de activiteiten van metaalzagerij Jan Kooijman in Montfoort overgenomen. Deze overname past in onze strategie om, daar waar dit gewenst is, de klant meer te ontzorgen en met nauwkeurige en efficiënte bewerkingen meer toegevoegde waarde te bieden. Door materialen grofweg ‘in de richting van hun eindvorm’ te zagen bespaart de klant op draai- en freeskosten. Deze mogelijkheid hebben we door de recente strategische overname nu in huis. We blijven ook investeren in onze regionale vestigingen, zoals de nieuwe moderne zaaglijn met robot in Zwijndrecht en scanners die via WiFi communiceren met ons warehousemanagement- en ERP-systeem. Des te efficiënter wij werken, des te sneller en economischer kunnen we onze klanten leveren, waardoor we met elkaar de doelstellingen in een uitdagende markt kunnen realiseren. En daar gaat het toch om".