Duurzaam, efficiënt en flexibel: Met behulp van EDI worden papieren processen vervangen door digitale processen. EDI staat voor Electronic Data Interchange en maakt de overdracht van bedrijfsdocumenten tussen twee bedrijven mogelijk. Het voordeel hiervan is dat processen, zoals het plaatsen van bestellingen of facturen, die vóór de EDI-oplossing op papier of per post naar klanten of leveranciers moesten worden gestuurd en handmatig in het systeem moesten worden ingevoerd, nu binnen enkele seconden kunnen worden geïndividualiseerd en automatisch verwerkt. Dit bespaart tijd en biedt flexibiliteit.
"Met behulp van EDI kunnen we flexibel inspelen op specifieke wensen van klanten en leveranciers. We kunnen bijvoorbeeld onze tools en platforms, waarvan sommige al bestaan, aanpassen aan de specifieke oplossingen van klanten of leveranciers en zo ook berichten aanpassen", zegt Tunahan Coban van het Processes, Solutions & Services team bij thyssenkrupp Materials Services. Het voordeel: De relatie met de klant en leverancier wordt geïntensiveerd.
Bovendien wordt het foutenpercentage drastisch verlaagd: Door de elektronische verzending van berichten worden invoerfouten tot bijna nul gereduceerd. Het donkere boekingspercentage, dat wil zeggen het percentage boekingen dat volledig geautomatiseerd is, bedraagt momenteel meer dan 98% - met een berichtvolume van meer dan een miljoen elektronische berichten per jaar bij thyssenkrupp Materials Services zorgt dit voor aanzienlijke efficiëntie en dus snelheid en nauwkeurigheid in de toeleveringsketen.
Om de op papier gebaseerde processen te vervangen, controleert het Processes, Solutions and Services-team samen met de klanten of leveranciers de details van de technische verbinding en coördineert vervolgens de verdere communicatie en de vereisten van de berichtformaten. Door het grote aantal vereisten is dit geen gemakkelijke taak, omdat het voldoen aan alle behoeften complex is. "Na de implementatie volgen de eerste testberichten. Zodra dit succesvol is afgerond, kunnen we het papieren proces uitschakelen en overstappen op de EDI-oplossing", aldus Tunahan Coban.
EDI wordt al lange tijd gebruikt bij thyssenkrupp Materials Services - meer dan 20 jaar om precies te zijn. Niettemin blijft de oplossing zich ontwikkelen en wordt zij zowel nauwkeuriger als efficiënter. Alleen al in Europa vertrouwen in totaal acht bedrijven van de materiaalhandelaar en dienstverlener op de oplossing en hebben ze meer dan 1500 klanten aangesloten. "Daaruit blijkt dat de oplossing uiterst belangrijk is voor ons bedrijf", zegt Tunahan Coban.