Aluminium kopen kan met een contract of via de zogenaamde spothandel. Wat zijn de verschillen? En welke weg legt aluminium af voordat het aan jouw deur wordt geleverd?
Om aluminium te kopen zijn er twee mogelijkheden: met een contract of via spothandel.
Sjeothandel heeft niets te maken met spotprijzen of andere koopjes. Spothandel verwijst naar het kopen en verkopen van aluminium voor onmiddellijke levering, dikwijls voor projectmatige business. Als u bijvoorbeeld 2 ton aluminium platen nodig heeft voor een bouwproject, zal je die via spothandel kopen. Je hoeft immers geen constante aanvoer van aluminium platen te hebben: alleen maar voor dit ene bouwproject.
De prijs wordt mee bepaald door de spotprice of dagprijs van aluminium, en een hele reeks andere factoren. In normale marktomstandigheden blijven de prijzen relatief stabiel. Door de hoge vraag en logistieke problemen stegen de prijzen de jongste tijd fors en kunnen ze van dag tot dag sterk schommelen. Daarom wordt geldigheidsduur van prijsoffertes bij thyssenkrupp momenteel beperkt tot 24 uur.
Heb je een klein volume nodig voor jouw project? Dan kan je jouw bestelling voor aluminium platen, profielen, rondstaven en extrusieprofielen plaatsen via onze contactpagina.
Heb je een groter volume nodig - bijvoorbeeld 400 profielen of 200 platen - dan kan je dit aanvragen via onze gespecialiseerde teams. Onze medewerkers controleren dan de eigen voorraad. Is het gewenste product niet of deels voorradig, dan zoeken we wereldwijd op de markt naar beschikbare voorraad.
Sommige bedrijven hebben een constante, voorspelbare stroom aan aluminium nodig. Denk bijvoorbeeld aan autoconstructeurs of raamproducenten. Op regelmatige tijdstippen gaat thyssenkrupp met die klanten rond de tafel zitten. Daarbij geeft de klant aan welke volumes hij het komende jaar of halfjaar nodig heeft. Op basis van daarvan en de prijzen op de markt doet thyssenkrupp dan een prijsvoorstel.
thyssenkrupp bestelt het gewenste volume (vaak in één keer) bij de aluminiumproducent, slaat de goederen op en levert het aluminium vervolgens op het tempo van de klant.
Het voordeel voor de klant is dat hij met een contract zekerheid krijgt over de levering en weet wat de prijs zal zijn. Stijgt de aluminiumprijs 3 maanden later met 10%, dan betaalt hij in regel geen meerprijs (tenzij contractueel anders afgesproken). Het omgekeerde geldt natuurlijk ook: daalt de prijs, dan krijgt hij niet noodzakelijk een korting.
In 2020 werd er meer dan 65 miljoen[1] ton primair aluminium geproduceerd. Daarbij kwam nog eens zo’n 30 miljoen[2] ton aluminium dat via recyclage een nieuw leven kreeg. Al dat aluminium vindt zijn weg naar de eindgebruikers langs verschillende tussenstations.
De globale supply chain valt grofweg in 3 grote segmenten onder te verdelen:
Het upstream-segment: de winning van bauxiet en de raffinage tot aluminiumoxide (alumina).
Het middensegment: het smelten van primair aluminium en de productie van secundair (gerecycleerd) aluminium.
Het downstream-segment: de productie van halffabricaten en het gebruik in fabricageprocessen verderop in de keten (bijvoorbeeld in de automobiel- en bouwsector).
[1]https://www.world-aluminium.org/statistics/
[2]https://aluminiumtoday.com/news/international-aluminium-institute-publishes-global-recycling-data
De aluminiumindustrie heeft de jongste 20 jaar grote veranderingen ondergaan, met name door de opkomst van China. Het land is vandaag goed voor meer dan 50%[1] van de wereldwijde productie van primaire aluminium en halffabricaten.
’s Werelds grootste aluminiumproducenten zijn verticaal geïntegreerde bedrijven die zowel bauxietmijnen, raffinaderijen als smelterijen beheren. Sommigen zijn ook in het downstream-segment actief. Het voordeel is dat ze hierdoor minder afhankelijk zijn van prijsschommelingen en zeker zijn van voldoende aanvoer. De 17 grootste producenten beheersen samen meer dan de helft van alle capaciteit in het upstream-segment en middensegment.
Het aantal producenten in het downstreamsegment loopt in de duizenden. Ze produceren een breed scala van producten: van aluminiumfolie voor voeding tot gevelpanelen en carrosserie. In de aluminiumindustrie is thyssenkrupp enkel actief in het downstreamsegment.
[1](bron: world-aluminium.org/statistics )